Tänk på oss små!! xD

Posten sänker höjden på de nära 4 000 nya större brevlådor som sattes upp i höstas. Det sker efter kritik från handikapporganisationer.
Nu ska lådorna sänkas med en decimeter, från 140 till 130 centimeter, eftersom funktionshindrade annars har svårt att nå upp och posta sina brev.

De gamla brevlådorna byttes ut för att de inte levde upp till kraven som ställs på god arbetsmiljö. De nya postlådorna är större, ofta centralt placerade och rymmer mycket post vilket gör dem svårare att tömma på alltför låg höjd.
Beslutet att sänka höjden på brevlådan är en kompromiss. Samtidigt som lådorna blir tillgängliga för fler, blir det en ökad, men hanterlig, belastning för Postens brevbärare.

Handikapporganisationen DHR och Förbundet Unga Rörelsehindrade har testat olika inkasthöjderna på den större lådan och kommit fram till att 120 centimeter är högsta godtagbara höjd. Men enligt Posten skulle ännu lägre sittande lådor betyda stora risker för belastningsskador bland brevbärarna.

Klart jag tycker dom ska sänka brevlådorna^^,
Tycker att det är jobbigt att jag måste stå på tå för att kunna lämna posten, just nu får ju kimzi göra det XD
Tyckte bara detta va en liten rolig inlägg så här ^^

Kommentarer
Postat av: Mamma

PUSSPUSS MITT SOCKERHJÄRTA

2010-07-02 @ 00:25:34
URL: http://catriin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till Startsida Följ mig på Bloglovin
RSS 2.0