Onödigt fredagsvetande

Enligt en ny studie kan det ha funnits popcorn på matbordet hos invånare i
norra Perus kustområden 1.000 år tidigare än man hittills trott.


Forskare uppger att lämningar av majskolvar påträffats vid en forntida
boplats i Peru, något som tolkas som att invånarna i området använde grödan
för att framställa mjöl och popcorn, skriver brittiska etermediebolaget BBC
på sin hemsida


enligt forskare vid Natural History Museum i Washington kan de äldsta
majskolvarna härledas tillbaka till 4.700 före Kristus. De uppges vara de
äldsta som hittills upptäckts i Sydamerika.
Ännu äldre spår efter majs, cirka 9.000 år gamla, har tidigare påträffats i
Mexiko. Det ska ha handlat om en gröda som kultiverats från en vilt växande
gräsväxt.

DN.se



Kommentarer
Postat av: lilitha

Hej sötnos, tack för dina värmande ord hos mig. Vad glad jag blir att du hittade mig, så att jag hittade dig. Ha en undebar fredag...



Popcorn är gott!



Kram Lilitha

2012-01-27 @ 17:30:04
URL: http://lilitha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till Startsida Följ mig på Bloglovin
RSS 2.0